Start Flyttstädning BRF & företag
Flyttstädning i Norrköping med Lyckohem

Så fungerar vår garanti

  1. Vi städar er bostad
  2. Köparen/ fastighetsägaren besiktigar
  3. Eventuella anmärkningar åtgärdas av oss antingen i samråd med
    köpare/ fastighetsägare eller er som uppdragsgivare.
Smidigast är att ge våra kontaktuppgifter till dem som besiktigar.
Så garantin gäller ett tillfälle efter besiktningen.
Inga avdrag ges om ni själva går in och åtgärdar saker ni inte tycker är ok utan då kontaktar ni oss.

Tanken med att anlita flyttstädning är ju att kunna koppla bort den biten så överlåt det åt oss. Vi städar också förråd och garage, gör fönsterputsning, hjälper er ordna , sortera samt köra bort sånt ni inte vill ha kvar. Vi har vårt kontor i Norrköping men utför även jobb i Linköping, Söderköping, Finspång och hela Östergötland. Även delar av Södermanlnad som tex Katrineholm och Nyköping.

Klicka på länken nedan för checklista i pdf-format för att spara eller skriva ut. Den innehåller viktig information som ni bör läsa igenom

(Informationen finns även att läsa längre ner på sidan)



Checklista för flyttstädning med Lyckohem
Lyckohem gör rent i Norrköping

Kontakt

Catalina Rosales

Ansvarig hemstädning,
homestyling och inredning
073-971 75 28

Ring

Tomas Öhman

Ansvarig flyttstädning
och övriga tjänster
076-828 48 10

lyckohem@gmail.com

Ring

Kontakta oss för mer information och offert.


Kontakta oss!

Följande ingår i vår flyttstädning

Kök
Toalett & Badrum Allmänt

Tänk på att:

Avbokning av flyttstäd skall ske senast 5 arbetsdagar innan städtillfället.
Skulle avbokning ske med kortare varsel utgår en avgift på 700 kr inkl. moms
( avbokningskostnaden är ej RUT- berättigad )


Skulle något arbete inte kunna utföras på grund av kunden (t.ex, saker i vägen, låsta skåp, ej avfrostad frys mm) kommer arbetet att debiteras enligt prislistan och garantin gäller ej på de punkterna.

Ifall vår städpersonal är på plats men inte kan komma in för att utföra tjänsten, debiteras 50% av beloppet för tjänsten oavsett om den ej utförts ( ej RUT- berättigad kostnad )

Vi rengör EJ bakom tunga hushållsmaskiner såsom diskmaskin, tvättmaskin eller torktumlare då risk för skador på golv, maskiner, slangar eller dylikt är stor. Vill ni ha rengjort under och bakom maskiner får ni dra fram dem innan vi kommer.

Vi drar EJ fram kyl/frys och spis om det finns risk att vi gör märken på känsliga golv. Om ni vill ha rengjort bakom och under på dessa ytor kan vi göra det men då får ni själva dra fram dem åt oss.

Vid minusgrader tvättas EJ fönsterrutor utvändigt. Fönster putsas mellan glasen under förutsättning att de är lättåtkomliga, lätta att öppna och vi inte riskerar att skada färgen eller rutorna genom att öppna dem. Utsidan putsas i den mån städpersonalen kan komma åt utan problem.

Regler för RUT och ROT

Enkel sammanfattning av huvudreglerna kring RUT och ROT

RUT-avdrag


Krav på dig som köpare:

ROT-avdrag

I princip samma som för rutavdrag men:


Mer om RUT och ROT

Om du äger din bostad när ett arbete utförs kan du använda rotavdrag när du anlitar företag för ombyggnad, tillbyggnad, reparation och underhåll. Du får endast avdrag för arbetskostnaden och avdraget är 30% av arbetskostnaden. Resekostnader och matrial ger alltså inte rätt till avdrag. Bostaden måste ligga inom EU/EES eller Schweiz. Om du hyr ut din bostad har du inte rätt till rotavdrag. Undantaget är om dina föräldrar bor i en bostad du äger och att du står för kostnaden. Garage och förråd räknas som en del av bostaden men inte gemensamma utrymmen som tvättstuga. Dödsbon kan få rätt till rot för reparationer som utförts före dödsfallet.

Rutavdraget är 50% av arbetskostnaden och gäller hushållsnära tjänster, reparation och underhåll av vitvaror och datautrustning. Gäller även flyttjänster. Även här omfattas bara arbetskostnaden av avdraget. Du behöver inte äga din bostad för att ha rätt till rutavdrag.

Totalt har man rätt till 75000 kronor per person och år i rot och rutavdrag sammanlagt. Högst 50000 kronor av beloppet får vara rotavdrag. Rotavdraget och rutavdraget räknas ihop och är högst 75 000 kronor per person och år.
Vanligaste sättet att få rot och rutavdrag är att företaget du anlitar för ett jobb ansöker om avdraget efter det att du betalat fakturan. Du betalar alltså bara din del av arbetskostnaden. Det är viktigt att du själv har koll på om du har rätt till avdrag och om du har avdrag kvar att använda. Visar det sig att du inte har rätt till avdrag måste du betala hela arbetskostnaden.

För att ha rätt till rot och rutavdrag ska du fyllt 18 år senast vid årets slut. Du ska bo i Sverige och betala skatt här eller bo utomlands men betala skatt i Sverige. Ditt avdrags storlek beror på hur mycket skatt du betalar och vilka andra avdrag du gör.

Läs mer på Skatteverkets hemsida Skatteverket hjälper till med info om rot och rut

Norrköpings flyttguide

Innan du flyttar

Innan du flyttar måste du ha någonstans att ta vägen förstås. För att hitta en lägenhet att hyra i Norrköping kan krävas en del jobb. De stora fastighetsägarna har egna sidor där man kan registrera sig. En del mindre hyresvärdar har gått ihop på en plattform som heter HomeQ. På kommunens hemsida finns en lista på alla hyresvärdar i Norrköping. En del har ingen kö utan det gäller att ligga på och ringa rätt dag. Nedan följer en lista med länkar till enskilda fastighetsbolag, även till HomeQ och kommunens register över hyresvärdar:



Bor du hemma är det bara att kämpa på med att få tag på lägenhet. Bor du redan i en egen bostad är det lite mer att tänka på.

När du har fått tag på ett nytt boende är det också viktigt att säga upp de avtal du har som är kopplade till din bostad. Det kan vara saker som abbonemang på TV och bredband, försäkringar, lån och sophämtning.

Det är också viktigt att fundera på om du ska sköta flytt och flyttstädning själv. Det finns fördelar med båda alternativen men om du vill anlita flyttstäd får du gärna kontakta oss:

Kontakta oss!

Oavsett om du väljer att anlita flyttfirma eller be släkt och vänner om hjälp så se till att vara ute i god tid. Tänk på att boka släpkärra eller lastbil också.

Passa på att innan du flyttar rensa ut av prylar du har. Titta igenom garderober, skåp och förråd och rensa. Tänk efter vad du använder och tycker om och vad du inte vill behålla. Det är ju onödigt att flytta med saker du inte vill ha. Självklart gäller det även möbler. Idag finns många hjälporganisationer som tar emot kläder och prylar. Andra alternativ kan vara att ställa sig på loppis eller sälja på tex Blocket.

Se till att ha packat allt innan dagen kommer då du ska flytta. Märk upp kartonger så de som flyttar åt dig vet vart det ska.

Tänk på att ta ledigt dagen för flyttning och om du städar själv får du räkna med någon dag ytterligare. Ta väl hand om vänner och släktingar om de hjälper dig. Att bjuda på pizza är en klassiker.

Se över bohag och kartonger efter skador så att du kan få ersättning om en flyttfirma har gjort jobbet.


När du flyttat

När du kommer till ditt nya boendet så se till att besiktiga fastigheten. Både vad gäller städning men även eventuella felaktigheter som trasiga eluttag med mera. Annars kan det senare belastas dig. Kolla upp möjlighet för ommålning och uppfräschning och om hyresvärden kan stå för det. Se till att läsa igenom regler med mera för vad som gäller i ditt nya boende. När du flyttat måste du höra av dig till:



Nu är det bara att börja packa upp. Kolla av möbler och bohag efter eventuella skador som skett under flytten. Sätt på lite musik och fixa i ordning. Ha inte för bråttom med ommålning och tapetsering med mera. Ofta tar det lite tid att komma på plats och veta var man ska ha allt. Gäller även trädgården.

Behöver du hjälp med inredning, textilier, tapetsering eller ommålning så är vi gärna behjälpliga med det.

lyckohem@gmail.com
Lyckohem
Copyright © Manimal 2023